Transfigürasyon için gerekli çalışmalar…

Hayatın her dalında neye emek veriyorsak verdiğimiz emeğin cevabını alıyor ve mutlu oluyoruz. Emek yaptığımız şeye ne kadar zaman ayırdığımız, ne kadar içselleştirdiğimiz ve ne kadar nitelikli olarak üzerine durduğumuzla ilintili.Nitelik bu ayırdığımız zamanda çalıştığımız konuya hem aklımızın hem bedenimizin ne kadar yoğunlaştığı ile direkt bağlantılı.

Dansımızı kaliteli yapan şey ne kadar dans ettiğimizle ve ne kadar dansımızı çalıştığımızla alakalı bence. Dans çalışılır mı? Evet kesinlikle dans çalışılır. Peki nasıl çalışılmalı…

Tango dans etmek iki dinamiği peşinden getiriyor.

Birincisi çalışmak.

İkincisi dans etmek.

Çalışan kişi aslında dans etmeyen, dans etmek için kendi bedenini ve aklını hazırlayan kişidir bana göre.  Çalışma içinde bedenimizi dansa hazırlayan temel çalışmalardan da bahsedebiliriz (Pilates,Yoga,Streching vs.vs.). Fakat bu çalışmalara değinmeyeceğim anafikir den uzaklaşmamak için. 

Tango da çalışmak temelde üçe ayrılıyor.

1. Bireysel çalışma 

2.Partnerli çalışma (çiftli dans olduğu için)

3. Grup çalışması (bir kapalı grubun sahne hazırlığı için)

Bireysel çalışmada başlangıçta en önemli şey de algı ve algılarımızla aklımıza yerleşen bilgiyi bedenimize yansıtmamız.

1. Bireysel çalışmada…

Bu konuda başta belirttiğim beden ve akıl hafızası çok önemli rol oynuyor.

Beden ve akıl hafızasından önce değinmek istediğim bir temel çalışma aslında dansçının dans kalitesini hep aynı seviyede tutabilmesi için gerekli olan adım çalışması, pivot çalışması veya giro çalışması. Bu çalışma gruplarını zaten birçok kişi biliyor ve uyguluyor fakat özde daha farklı bir sistem işliyor ve benim değinmek istediğim konu bu aslında.

Adım çalışın, pivot yapın, giro çalışın deseydim bu herkesin bildiği konuyu tekrarlamak olurdu.

Peki ne bu beden ve akıl hafızası…

Tango’da temel iki kavram vardır aklımızda tutmamız gereken. Birincisi hep bahsettiğim akıl hafızası ve diğeri de peşi sıra gelen beden hafızasıdır. Dansçılar bu iki kavramı birbiri ile karıştırdıkları için dansları doyuma ulaşmaz ve hareketi dansa dönüştürme konusunda yetersiz kalırlar.

Bir figürü hiçbir dansçı çalışmadıkça geliştiremez bu kesin. Figürü yapan akıl değil bedendir.  Bir figür öğrenildiğinde bunu ilk algılayan aklımız olur. Akıl yapılacak harekete kendini odaklar her detayı üzerinde çalışır ve çözer. Akıl hareketin tüm detayını çözdüğünde hareketi beden hafızasına devreder. Bir figür çeşitlemesi devamlı tekrarlarla bedene işlenir. Beden hafızası zor öğrenir fakat hatırlama kapasitesi kuvvetlidir. Akıl hafızası bedene göre daha kısıtlı hatırlama kapasitesine sahiptir.

Bedene yerleşince hareket, beden hafızası hareketi kendi özelliklerine göre dansçıya uyumlar.Dansçı kendi bedenine esnekliğine göre figür çeşitlemesini daha renkli ya da daha yalın hale getirebilir. Beden hafızasına yerleşen figürler hem kolay yapılır hale gelir hem de unutulsa dahi ileride kolay hatırlanır olur.

Peki hangi seviyede ne yapmak gerekiyor…

Akıl hafızasına yerleştirdiğimiz figürleri çalışmalarda zaten tekrarlıyoruz. Bu figürler bedene aktarılıyor ve beden kendi hafızasındaki figürleri uyguluyor milongalarda. Yukarıda bahsettiğim temel hatalardan biride bu noktada doğuyor. Genellikle figür yapma sıkıntısı olan dansçı emin olmadığı bir çeşitlemeyi milongada yapmaya çalıştığında bedeni hareketin doğasını algılayamadığı için hareket akıcılığını kaybediyor.

Tango’da transfigür dans hele ki milongalarda aklı serbest bırakmakla gerçekleşiyor….

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s